Praski Golem
Opublikowano w dziale Legendarne stworzenia
Golem, postać zaczerpnięta z żydowskich legend, to stwór stworzony z gliny i ożywiony przez rabina za pomocą magicznego zaklęcia. Najbardziej znana historia dotyczy Golema stworzonego w 1580 roku w Pradze przez rabina Jehudę Loewa Ben Bezalela, który wykorzystywał go do prac fizycznych. Jednak po zapomnieniu o zaklęciu, Golem stał się niebezpieczny i został uwięziony na poddaszu synagogi. Mimo licznych poszukiwań, nie odnaleziono żadnych śladów po tym legendarnym stworze.

Czym tak właściwie jest Golem?
W legendach żydowskich tą nazwą określano człowieka ulepionego z błota lub gliny, ożywianego poprzez włożenie mu do ust skrawka papieru z wypisanym na nim magicznym zaklęciem, tudzież wypowiedzenie zaklęcia przez mądrego, biegłego w sztuce kabały rabina. Odpowiednia zmiana zaklęcia sprawiała, że Golem znów nieruchomiał, a nawet obracał się w glinę lub pył...
Najsłynniejszy Golem powstał w 1580 roku w Pradze (Czechy) - wtedy to rabin Jehuda Loew Ben Bezalel wraz z dwoma przyjaciółmi zbudował z wiadomego surowca naturalnych, ludzkich rozmiarów Golema i ożywił go, wkładając mu do ust karteczkę z wypisanym na niej zaklęciem - Shem (w tradycji kabalistycznej: "Bóg"). Pod czujnym okiem rabbiego Loewa Golem wykonywał wszelkie wymagające siły i niezbyt wielkiej inteligencji prace typu przenoszenie kamieni, pomoc przy budowie synagogi i inne tego typu. W sobotę przypada żydowski szabas-toteż co piątek rabin wyjmował z ust Golema skrawek papieru, przez co Golem nieruchomiał i nie przeszkadzał nikomu. Owego feralnego piątku rabin Loew o karteczce zapomniał-podczas szabasowego nabożeństwa rozszalały Golem począł siać strach i zniszczenie, został jednak szybko schwytany, a rozzłoszczony rabin, wyjmując mu papierek z ust, kazał zamknąć stwora na poddaszu synagogi. Od tamtej pory nikt go już więcej nie widział.
W poszukiwaniu jakiegokolwiek śladu po Golemie udawało się co najmniej kilku kryptozoologów - z Ivanem Mackerle na czele - niczego jednak nie znaleźli. Okazało się bowiem, iż synagoga była remontowana w II połowie XIX wieku, więc gdyby zostały znalezione jakieś szczątki, zostały zapewne pogrzebane na miejscowym cmentarzu żydowskim.