Owca, która w 15% jest człowiekiem
Chimera człowieka i owcy |
Naukowcy stworzyli pierwszą na świecie chimerę człowieka i owcy - która posiada ciało owcy i pół-ludzkie organy wewnętrzne. Owca ma w 15% komórki ludzkie, a w 85% komórki zwierzęce - ich rozwój przybliża o jeden krok perspektywę przeszczepów organów zwierzęcych do organizmów ludzi.
Profesor Esmail Zanjani z Uniwersytetu w Nevadzie (USA) spędził siedem lat i wydał kilka milionów dolarów na doskonalenie techniki, która włącza wstrzykiwanie dorosłych komórek ludzkich do płodu owcy. Profesor Zanjani stworzył już wątrobę owcy, która posiada dużą proporcję ludzkich komórek, i wkrótce spodziewa się dokładnie dopasować owcę na potrzeby przeszczepów, używając ich własnych komórek macierzystych do stworzenia stada owiec. Proces wymagałby wydobycia komórek macierzystych ze szpiku kostnego dawcy i zaszczepienia ich w otrzewnej płodu owcy. Gdy po dwóch miesiącach urodzi się jagnię, będzie ono miało częściowo ludzkie serce, wątrobę, płuca i mózg i w ten sposób będzie przydatne do przeszczepów.
"Pobralibyśmy kilka uncji komórek szpiku kostnego od pacjenta", wyjaśnia Zanjani. "Wyizolowalibyśmy z tego komórki macierzyste, wstrzyknęlibyśmy je do otrzewnej tych zwierząt i wtedy komórki te zostałyby rozprowadzone przez metabolizm i układ krwionośny do wszystkich organów w ciele. Dwie uncje komórek szpiku kostnego lub komórek macierzystych dostarczyłyby wystarczającej ilości komórek macierzystych do stworzenia około dziesięciu płodów. Tak więc gdy zabraknie ci jednego organu do przeszczepu, masz w zapasie pozostałe, jeśli pierwszy nie będzie funkcjonował prawidłowo".
Obecnie na przeszczep czeka wiele tysięcy ludzi i około dwie trzecie z nich prawdopodobnie umrze, zanim znajdzie się odpowiedni dla nich organ.
Naukowcy w brytyjskim King's College w Londynie i North East Stem Cell Institute w Newcastle zwrócili się do brytyjskiego rządu z prośbą o pozwolenie na rozpoczęcie prac nad chimerami.
Rozwój badań może jednak spowodować falę krytyki pod adresem naukowców bawiących się w Boga, istnieje także możliwość przeszczepienia u ludzi niebezpiecznych wirusów, które dla zwierząt nie stanowią zagrożenia.
Doktor Patrick Dixon, biolog i międzynarodowy wykłądowca, ostrzega: "Wiele ukrytych wirusów może spowodować wśród ludzi biologiczny koszmar. Mutanty zwierzęcych wirusów stanowią prawdziwe zagrożenie, pamiętamy przecież, jak to było z HIV".
Obrońcy praw zwierząt obawiają się, że jeśli komórki zostaną wymieszane ze sobą, to może się to skończyć połączeniem komórkowym i w rezultacie powstaniem mieszańca posiadającego cechy zarówno człowieka, jak i owcy. Profesor Zanjani uspokaja jednak: "Przeszczep komórek do płodu owcy w tak wczesnej fazie rozwoju nie powoduje żadnego połączenia".
Claudia Joseph, Daily Mail, 27 marzec 2007
Tłumaczenie: Ivellios
Kopiowanie i umieszczanie naszych treści na łamach innych serwisów jest dozwolone na zasadach opisanych w licencji.
Komentarze · Dodaj komentarz
nikkusia89
(2008-10-26 13:03:58)
| 👮 raport
Nie jestem przeciw rozwojowi nauki, ale uwazam ze "produkowanie" chimer to lekka przesada. WIem ze cel jest szczyny, ale chyba nie uświeca środków.
| Odpowiedz
kaś
(2008-11-27 15:37:29)
| 👮 raport
no właśnie, jestem przeciw. to jest już przesada, zresztą tak jak produkowanie innych międzygatunkowych chimer. i nie przekonuje mnie fakt, że uratuję ludzkie życie zwierzęcym organem, bo zabiję inne jakimś zmutowanym zwierzęcym wirusem, bilans wychodzi na O.
| Odpowiedz
Chaos
(2008-12-21 19:39:38)
| 👮 raport
Chaos i płomienie!
Tyle z tej zabawy w Boga wyniknie. Jestem przeciwny wszelkim eksperymentom tego typu.
Nie mam absolutnie nic przeciwko przeszczepom. Ale cel nie uświęca środków.
Mutanty chorób zrobią prawdziwą Apokalipsę - poczekajmy, zobaczycie, że mam racje.
Pozdrawiam!
| Odpowiedz
Mortician
(2009-01-21 12:30:58)
| 👮 raport
Chaos: Skoro bóg nic nie robi (zakładając że istnieje) ktoś musi zrobić to za niego
| Odpowiedz
Flajek
(2009-02-05 12:30:37)
| 👮 raport
To są sprawy Boga!
Widocznie nic nie robi bo wszystko co stwożył jest idealne oprócz nas ludzi ;(.
My grzeszymy, zabijamy, niszczymy nasze środowisko i sami przez to doprowadzimy do naszej śmierci ;(.
| Odpowiedz
Chore...
(2009-03-26 15:50:42)
| 👮 raport
Naukowcy przeprowadzaja takie eksperymente dla wlasnej slawy i zaspokojenia swoich ambicji. To nie jest nikomu potrzebne, mozna bez tego zyc.
| Odpowiedz
antybog
(2009-06-04 23:09:55)
| 👮 raport
jestem na NIE. mialem nieszczescie przyjsc na ten okrotny swiat i jedyne co mi dano to mozliwosc zaprotestowania - mowie NIE i czekam na ludzi takich jak ja - wrazliwych, sprawiedliwych, dobrych.
| Odpowiedz
Gość
(2009-06-21 13:36:16)
| 👮 raport
Ciekawe co by było, gdybyście to Wy potrzebowali organów.
| Odpowiedz
Owiec
(2009-09-06 21:16:26)
| 👮 raport
Gdybym to ja potrzebował organów byłbym zdecydowanie na TAK. Wola życia człowieka jest nadzwyczaj silna, walczyłbym o ten organ zaciekle, nawet kosztem zwierząt... by przeżyć. I tak samo robiłoby prawie 100% ludzkości.
Jednak organów nie potrzebuję, patrzę na to bezstronnie, a wnioski są proste:
Jest zwierzak, żyje sobie spokojnie w lesie. I jest człowiek, żyje sobie spokojnie w mieście. Pięknie. Jako tak równowaga jest.
Jednak, zwierzak jest chory, czuje, że umiera, czuje ból, walczy o życie, jest bezsilny. Człowiek jest chory, wie, że MOŻE umrzeć, czuje ból, jak zwierzak, bo człowiek TO JEST zwierzę, tylko że mądre, błąd, mądrzejsze od innych.
Człowiek chce żyć kosztem zwierzęcia, choć sam jest zwierzęciem, a taka sarna by umarła, człowiek nie umrze. Chimery nie ujrzą światła dziennego, nie zobaczą trawy, nieba, gwiazd, księżyca, a to przecież zwierzaki tak jak inne.
Krótko mówiąc, to jest ZŁE, według naukowców dobre, po będą ratować ludzi. Jednak jeśli będą ich ratować w nieskończoność, dorobimy się społeczeństwa w wieku ponad 100 lat. Już teraz jest problem z 70-cio latkami.
| Odpowiedz
alex
(2009-09-17 11:48:07)
| 👮 raport
Popieram rozwój biotechnologii, ale jestem głęboko przeciw tworzeniu chimer, powinniśmy podtrzymywać unikalność i biologiczną nieprzenikalność informacji genetycznej.
| Odpowiedz
Ruskof
(2009-10-29 13:53:34)
📧 pw | 👮 raport
Popieram komentarz
"NICK" napisał:
Owiec,ale mysle ze dosc duzo ludzi umiera i (jesli ta osoba jak i jej rodzina zgodza sie na to) zeby bylo wystarczajaco roganow w gotowosci przeszczepu.jednak nie polecalbym tak szybkiego rozwoju kodu genetycznego,bo to sie naprawde zle zakonczy...Ale jesli naukowcy wiedza co robia-niech to robia,oby mieli racje...A propo-czemu wlasnie owce,a nie pies albo kot,lub krowy,konie?
| Odpowiedz
mac
(2010-08-30 17:25:02)
| 👮 raport
Dlaczego nikkusia89 uważa, że produkowanie chimer to lekka przesada. Przecież to nic złego może w przyszłości będzie więcej chimer niż myślisz.
| Odpowiedz
wolfie
(2011-03-12 17:55:04)
| 👮 raport
Jestem za, żeby tak ostro protestować przeciwko ratowaniu życia trzeba być super uzdrowicielem lub wcielonym inkwizytorem dla którego ziemia jest płaska. Obojętność na cierpienie to wielka cnota niedouczonych wyznawców nie wiadomo czego.
| Odpowiedz
Feno
(2011-07-22 01:34:03)
| 👮 raport
Zamknijcie sie z tym bogiem... i tak on NIE ISTNIEJE ale takie chimery to przeginka .... ludzie zyja zeby umrzec ... przeludnienie bedzie jak nic...
| Odpowiedz
Pieczen
(2011-08-12 11:47:08)
| 👮 raport
Ja jestem za chimerami co w tym złego że jest sobie owca z organami człowieka to bardzo bu pomogło medycynie przeszczepy od zwwierząt więcej ludzi będzie mogło przeżyc dzięki chimerom.
| Odpowiedz
predator
(2011-11-26 21:04:41)
| 📧 email | 👮 raport
tak naprawde takimi badaniami niszczymy samych siebie bo jak uda się zrobić 50% człowieka i 50% jakiegoś zwierzęcia to one mogą sie zbuntować
| Odpowiedz
Niewierzący
(2013-12-03 20:58:47)
| 👮 raport
Odezwał się członek sekty ateistów zwany Feonem
| Odpowiedz
Dodaj komentarz
Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z zasadami publikowania komentarzy.
Uwaga: Jeśli chcesz odpowiedzieć na komentarz innego użytkownika, prosimy skorzystaj z przycisku "Odpowiedz". Pozwoli to uniknąć w przyszłości bałaganu w dyskusji.
Uwaga: Jeśli chcesz odpowiedzieć na komentarz innego użytkownika, prosimy skorzystaj z przycisku "Odpowiedz". Pozwoli to uniknąć w przyszłości bałaganu w dyskusji.